De App- en Play Store bevatten ondertussen elks al meer dan 1,5 miljoen apps. Hoe ga jij met jouw nieuwe app opvallen? Om opgemerkt te worden en meer app downloads te genereren, is het belangrijk om in te zetten op App Store Optimization. Het wordt vaak vergeten, maar wij geven jouw graag enkele tips mee.

Aansprekende titel
Het klinkt logisch en verwaarloosbaar, maar toch wordt dit vaak vergeten terwijl het één van de belangrijkste parameters is. Voor je jouw app een naam geeft, moet je goed nadenken over jouw doelgroep. Welke zoekwoorden gebruiken zij? Wat vinden ze interessant? Deze zoekwoorden kan je in jouw naam verwerken. Al dan niet subtiel.
Overtuig twee keer
In de App Store heb jij de kans om de gebruiker twee keer te overtuigen. Dit in de korte en lange omschrijving. Met de korte omschrijving kan je potentiële gebruikers overtuigen om door te klikken. Met de lange omschrijving kan je alles goed uitleggen en kan je de gebruikers overtuigen om jouw app te downloaden.
Icoon doet half het werk
Het icoon/logo van de app is het eerste dat de gebruikers zien. Zorg dat je opvalt en aanspreekt. Gebruik een activerende en unieke afbeelding die ook duidelijk maakt wat je met jouw app kan doen.

Screenshots werken
Je kan wel een volledige uitleg meegeven over de werking van jouw app. Maar ten eerste, dat gaan heel weinig gebruikers lezen en ten tweede, dat zal nog niet iedereen snappen. Maak daarom gebruik van screenshots in je uitleg. Zo kunnen de gebruikers meteen zien hoe de app eruit ziet en werkt.
Prijsbepaling
Oké, de meeste apps kan je gratis downloaden. Maar dat wil niet zeggen dat ook jij jouw app gratis moet weggeven. Als je kiest voor een bepaalde prijs per download, zorg er dan voor dat deze prijs zinvol is. Bied speciale aanbiedingen aan en doe aan upselling.
Vergeet geen link
Als je wil scoren, moet je de link naar jouw app op verschillende plaatsen delen. Kwalitatieve en relevante links zorgen er voor dat je sneller en beter gevonden wordt. Bij de App Store heeft dit nog geen bewezen effect. Maar proberen kan natuurlijk nooit kwaad, want in de Play Store werkt het wel!

Categorie
Hier heeft de App Store weer een streepje voor. Als iOS-ontwikkelaar kan je bepaalde categorieën en zoekwoorden aan je applicatie toekennen. Gebruik hiervoor enkel de belangrijkste zoekwoorden die je app duidelijk omschrijven. De relevantie tussen jouw app en de woorden is ontzettend belangrijk, je hebt immers maar 100 karakters.
Ga voor héél veel downloads
Je denkt nu: “Dat kan ik toch niet zelf bepalen.” Je hebt gelijk! Maar het is wel één van de belangrijkste factoren om te scoren in de App- en Play Store. Maar met de bovenstaande tips zal dit wel vanzelf komen.
Succes met jouw app!