UX design. Het is meer dan een mooie layout

Home » Cases/Blog » UX design. Het is meer dan een mooie layout

UX staat voor User Experience. Als jij jezelf afvraagt waarom jouw bezoekers niet van punt a naar punt b gaan, of waarom die ene CTA het niet goed doet, dan biedt UX het antwoord.

Het doel van UX is om de tevredenheid en loyaliteit van de klanten te onderhouden. Een website dient gebouwd te worden voor de klanten en niet voor het bedrijf zelf. Dat schrikt je misschien af, maar hier moet je zeker rekening mee houden.

Hoe bekom je dan een doeltreffend UX design? Daar geven wij het antwoord op:

Maak een grondige analyse van de gebruiker

Het is belangrijk dat je precies weet wie jouw eindgebruiker is. Dit kan door behulp van persona’s en de resultaten die je verkrijgt in Google Analytics. Eens je weet wie je gebruikers zijn, weet je voor wie je je product aan het maken bent. Je weet perfect wat de noden zijn en wat jouw antwoord daarop is.

Wireframes

Teken alles uit. Digitaal of op papier, het maakt niet uit. Het is belangrijk om al een visuele voorstelling te hebben van jouw eindproduct. Hoe gaat je product eruit zien? Wat zijn de verschillende functies? Die ene knop, waar wil je die hebben? Welke kleur moet die knop hebben?

Wireframes UX design

Prototype

Eens je tevreden bent over de wireframes en je denkt dat alles in orde is, kan je beginnen met het prototype. Zo kan je perfect zien wat werkt of niet, wat beter kan en wat perfect werkt. Je kan zo zien welke stappen (en vooral hoeveel stappen) nodig zijn om tot het eindresultaat te komen. Zijn dit genoeg stappen of zouden er toch nog wat minder kunnen? Pas als je de minst mogelijke stappen hebt, mag je tevreden zijn. Het is nooit goed om gebruikers een langere weg te laten nemen dan nodig is.

Testen, testen, testen

Eens het prototype goed werkt, kan je het werkelijke product maken. En dit moet getest worden. Testen, testen, testen! Stel je voor dat alles in het honderd loopt als het product online staat? Dat wil je toch vermijden!

Guerilla testing

Oké, jij hebt getest en denkt dat alles perfect werkt. Maar ben je daar 100% zeker van? Trek er eens op uit en vraag aan mensen die totaal niets van je product weten of zij het eens willen testen. Als zij zeggen dat het perfect werkt, ben je goed bezig. Maar als je ziet dat ze bij sommige dingen toch nog wat haperen, weet je waar je je product nog wat moet aanpassen.

Digitaal dagboek bijhouden

Je bent nooit klaar met testen, dus bekijk dit ook als een test. Een gebruikersverslag bijhouden is altijd een slimme manier om gebruikersinformatie te verkrijgen. Je geeft een gebruiker een bepaalde tijd toegang tot het product en laat ze alles noteren wat ze gedaan hebben, waar ze het moeilijk hadden en wat ze van het hele product vinden. Al deze informatie kan je gebruiken om de UX van het product nog beter te maken.

Test het eens uit

Maak jij al gebruik van bovenstaande stappen? Dan is de kans zeer groot dat jij een goede UX hebt. Ben je toch nog niet zo zeker? Ga eens langs bij je moeder en laat ze antwoorden op deze twee vragen:

  • Is alles duidelijk op de website/app?
  • Vind je alles gemakkelijk terug op de website?

Twee keer nee geantwoord? Dan is het toch eens grondig tijd voor vernieuwing! Vergeet dan zeker onze laatste tips niet.

Solliciteren bij Bitconsult?

Interesse in een vacature of de dotNET Academy? Laat ons kennismaken! Neem contact op met HR Manager Jos Verstappen en hij helpt jou graag verder.

Commerciële vragen?

Heb je vragen of zou je over bepaalde dingen nog wat meer informatie willen over bijvoorbeeld IT detachering? Twijfel dan niet en geef Sales Director Ive Verstappen een seintje. Hij beantwoordt al jouw vragen!

Cases / Blog

Dagdagelijkse producten verbonden met het internet

Internet of Things, ja, het is de realiteit. IoT is het verbinden…

De voordelen van consultancy

Iedereen heeft een eigen mening over consultancy. Je bent er voor of…