De grootste IT-flops door de jaren heen

Door de jaren heen zijn er al verschillende producten op de markt verschenen. Sommigen hadden een groot succes, anderen hebben jammer genoeg geen lange levensduur gekend. We lijsten deze flops even voor jou op.

Palm OS Cobalt

Wat is erger dan opgeven in een goede markt? De markt helemaal domineren en daarna falen. Wat kan er anders van Palm worden gezegd? Hun apparaten waren revolutionair en de concurrentie met software van Microsoft was om mee te lachen. Maar dan… Er kwamen jaren van overnames, spin-offs en rebranding. Dit terwijl de producten stagneerden. In 2004 kwam Palm eindelijk met Cobalt OS, de opvolger van het verouderde Palm OS. Jammer genoeg was niemand meer geïnteresseerd.

Vervolgens heeft Palm zich helemaal op Linux gestort en heeft het uiteindelijke WebOS uitgebracht. De kritieken waren lovend, maar het is nooit echt succesvol geworden.

Netscape 6

In 1997 kwam er in de Browseroorlog een grote ommekeer. Wat heeft daarvoor gezorgd? De komst van Internet Explorer 4. Voor het eerst was IE beter dan Netscape Communicator. Het was sneller, had veel meer mogelijkheden en hield zich beter aan standaarden.

Netscape

Netscape had toen direct terug moeten slaan, maar het aarzelde. Microsoft ging gewoon door met IE5. Toen Netscape 6 jaren later arriveerde, was het een veel te grote en langzame puinhoop. De naam Netscape is langzaam aan het vergaven maar gelukkig is uit de code van Netscape, Firefox voortgekomen. Dit deed opnieuw de Browseroorlog oplaaien.

Search Portals

Waar zijn ze naartoe? Op het hoogtepunt van de “.com bubble” hadden websurfers de beschikking over een geweldig aantal search engines. Ken jij er nog een paar? Altavista, Excite, InfoSeek, Lycos, … Vandaag zijn de meeste dood. Het is dus zeker niet erg als je ze niet meer kent! Slechts een paar ploeteren nog voort, zoals Ask.com. Dat kon alleen nadat ze helemaal opnieuw waren ontworpen.

De machines van de eerste generatie bouwden dashboards vol met sportuitslagen, aandelenkoersen, nieuws, weer, … Dit tot je door alle content de zoekmachine niet meer kon zien. Iedereen werd fan van Yahoo!. Maar toen kwam er een nieuw bedrijf ten tonele. Deze had een mooie interface en goede zoekresultaten. De andere konden inpakken en wegwezen.

Altavista

Microsoft Passport

Tientallen verschillende online accounts met veel te veel wachtwoorden. Wie kent dat nu niet? Microsoft wilde iedereen besparen van deze ellende. Wij dachten met zen allen: Waarom niet?

Web gebruikers gingen niet meteen voor de single sing-on service van Microsoft. Het idee was goed, maar de implementatie was waardeloos. Eerst kwam er een debat over de privacy. Er werden dan enkele beveiligingslekken ontdekt.

Wij weten dat, nu tien jaar later, zo’n services wel perfect binnen de maatschappij passen. We kunnen dus besluiten dat Microsoft een beetje last had van slechte timing.

iPod imitaties

Toen enkele jaren geleden de iPod aansloeg, schoten de imitaties als paddenstoelen uit de grond. Geen enkele daarvan bestaat nu nog. Eenmaal klanten doorhadden dat ze tweederangs hardware in handen hadden, met een hoekige interface, lieten ze het apparaat snel weer vallen. Veel bedrijven hebben het geprobeerd, maar niemand is er in geslaagd. Microsoft heeft geprobeerd met Zune, maar ook deze is niet aangeslagen.

Met de iPhone is het wel gelukt. Dat voornamelijk dankzij Google dat Android verbazingwekkend snel op een vergelijkbaar niveau heeft gebracht.

iPod immitaties

Virtuele realiteit

De film ‘Tron’ kwam in 1982 met een beeld van een man die door het interne landschap van een computer reisde. Pas 15 jaar later werd het werkelijkheid, of dat wouden ze toch proberen. Aan het einde van de jaren ’90 was het bouwen van een ruimtelijke interface voor het internet een rage. Dat kwam vooral door VRML (Virtual Reality Markup Language). Het probleem? Het had helemaal geen nut.

In 2010 kwam ‘Tron: Legacy’ uit. Deze film bracht weer alles in beweging. En dat is misschien wel de grondsteen van de momentele VR. Want in 2018 is VR heel populair, vooral bij gamers.

Push technologie

In 1992 had PointCast een goed idee: Waarom maken wij het niet mogelijk om beursinformatie, krantenkoppen en andere informatie real time te laten zien? Dat zonder dat mensen over het web hoeven te browsen? PointCast zou de gebruikers de hele dag door informatie pushen naar hun desktop.

Dit idee kreeg verschillende navolgers en imitators. Wat niemand wist, was dat al dat pushen wat te veel in beslag zou nemen van de toch al beperkte internetconnectie van die tijd. News Crop. bood ooit 450 miljoen dollar voor PointCast. Twee jaar later was de push gekte voorbij en werd het weer verkocht voor slechts 10 miljoen.

Kunnen we nog steeds zeggen dat het allemaal flops zijn? Momenteel zijn er verschillende variaties op deze technologieën die wel succes hebben. We zullen het slechte timing en inspiratie voor veel bedrijven noemen.

Contacteer ons voor meer informatie of lees hier wat we bij Bitconsult voor je kunnen betekenen!

Solliciteren bij Bitconsult?

Interesse in een vacature of de dotNET Academy? Laat ons kennismaken! Neem contact op met HR Manager Jos Verstappen en hij helpt jou graag verder.

Commerciële vragen?

Heb je vragen of zou je over bepaalde dingen nog wat meer informatie willen over bijvoorbeeld IT detachering? Twijfel dan niet en geef Sales Director Ive Verstappen een seintje. Hij beantwoordt al jouw vragen!

Cases / Blog

Dagdagelijkse producten verbonden met het internet

Internet of Things, ja, het is de realiteit. IoT is het verbinden…

De voordelen van consultancy

Iedereen heeft een eigen mening over consultancy. Je bent er voor of…